Akne och Rosacea

Akne

Personer i alla åldrar kan få akne, men det är vanligast att man drabbas under puberteten i samband med hormonförändringar. För de flesta försvinner aknebesvären av sig själva efter puberteten, men hos vissa kan besvären kvarstå i vuxen ålder.

Akne orsakas av propionebacterium acne, en bakterie som finns naturligt i huden. Kombinationen av en hög koncentration av propionebacterium acne och en hög talgproduktion leder till inflammerade, tilltäppta talgkörtlar. Feta hudtyper är mer benägna att drabbas av akne än torra hudtyper.

Det är vanligast med utslag i ansiktet, på ryggen och på bröstet, men de kan även förekomma på andra delar av kroppen.

Vid akne hos vuxna kvinnor rekommenderar vi en gynekologisk undersökning, då akne kan vara kopplat till PCOS (polycystiskt ovariesyndrom).

Hur vi behandlar akne

Att behandla akne är en process. Det finns inget sätt att trolla bort akne vid ett enda behandlingstillfälle. Vi lägger ihop en skräddarsydd plan tillsammans med dig, för hur vi ska behandla din akne och eventuella akneärr med hjälp av olika metoder. Här är ett exempel på hur behandlingsplanen kan se ut:

Steg 1: Antibiotika

Vid mycket svår akne börjar vi med att använda topikal antiobiotika, det vill säga antibiotika som appliceras direkt på huden. Detta för att minska inflammationen och minska antalet aknebakterier i huden. Vi försöker alltid vara restriktiva med att skriva ut oral antibiotika.

Steg 2: IPL-laser

Därefter använder vi oss av IPL-laser för att värma sönder aknebakterierna, minska inflammationen, minska synliga akneärr samt för att stöta ut inflammerade hårsäckar. Oftast krävs två till tre behandlingar med IPL. Se ”Hur fungerar IPL?”

Steg 3: Behandling av ärr

När vi har blivit med av med nästintill alla aktiva inflammationer är det dags att fokusera på eventuella akneärr. IPL-laser, microneedling och/eller kemisk peeling kan användas för att minska ärrens synlighet.

Steg 4: Underhåll

Vi rekommenderar individanpassade hudvårdsprodukter för att du ska kunna underhålla din fina aknefria hud. Om din akne skulle blomma upp igen eller om du utvecklar ärr, kontakta oss så hjälper vi dig att åtgärda det.

Rosacea

Rosacea är en kronisk, inflammatorisk hudsjukdom som drabbar vuxna. Det är ett mycket vanligt tillstånd som upp emot var tionde person lider av i någon form. De vanligaste symptomen på rosacea är finnar, rodnader, knottror och ytliga blodkärl, oftast på näsa och kinder.

Hur vi behandlar rosacea

Vi hjälper dig att behandla din rosacea med en kombination av receptbelagda läkemedel, IPL-laser samt utvalda och individanpassade hudvårdsprodukter. Det är svårt att bota rosacea helt, men vi kan se till att hålla inflammationen dämpad och minska antalet skov.